Powered by Blogger.

PENGALAMAN BELI RUMAH SELANGORKU D'KRISTAL - RUMAH PERTAMA (PART I)

by - March 07, 2018

Assalamualaikum semua cik abg cik hakak....

Time ni tgh waktu lunch, korang dah lunch belom ?! aku makan biskut kering je pasal malas nk kuar wakaka.

So entri kalini aku nak story pasal behind the scenes (cewahhh) daripada A to Z pengalaman aku and shuben beli rumah pertama kami iaitu D'Kristal yang terletak di Semenyih wakaka hamek kauu jauh kan tapi ok jugak sbb kawasan situ makin membangun sbb developer dia adalah Setia Eco Hill hiksss. Setia Eco Hill mmg buat pembangunan di area semenyih, rumah pon besau2 wehhh tempat pon cantik dengan landskap dia kebabomm !!!

Ok, sebelum aku start membebel, adalah dimaklumkan bahawasanya entri pasal rumah ni bukan niat nak menunjuk ye !!! Haipppp, beli rumah ni bukan macam beli beras tiap2 minggu kan hahaha. So ini hanyalah sekadar perkongsian dan kenangan utk aku. Mana tau entri ni pon boleh buat rujukan utk hengkorang yg nak beli rumah jgk ke one day... Insyaallah (ok amin ramai2 haha)...

Actually rumah ni sebenarnya rumah Selangorku. One day husband aku ade ternampak posting kt page MB Selangor iaitu DS Mohamed Azmin Ali (hafal eh nama MB Selangor sbb tahun 2017 3 kali pergi IV gomen wakaka), Setia Eco Hill ada buat open day untuk rumah selangorku Type B iaitu Aparmtent D'Kristal yang terletak di Semenyih berkeluasan 810sqft dengan nilai harga RM100k.

Open day tu on 9th December 2017, time tu kak nad kawen hahaha. So, aku decide nk cuba mana tau ade rezeki ke kan. Husband aku pon setuju. Seminggu sebelum tu aku dah prepare siap2 dokumen-dokumen yang diperlukan. Antara dokumen2 yang diperlukan :


1) Salinan IC.
2) Payslip 3 bulan yg terkini
3) EPF statement
4) Bank statement (3 bulan terkini)
5) CCRIS report

Aku prepare, husband aku pon prepare sama dokumen dia utk backup. Biase la, kdg2 benda2 cmni kena prepare awal2 walaupon dalam post tu ade bgtau kaunter CCRIS ade open time open day. Tp aku bgtau laki aku kita kena prepare awal2, kang open day nt beratur org nk CCRIS report kang buang masa je. Aku ni mmg jenis particular sikit haha.

Kiteorg sampai sana tgk kereta dah bnyk parking kt luar tepi jalan. Dalam hati pheww masak ni ramai org. Start beratur pukul 8.00am itu pon dah ramai org kt depan kiteorg. Rupa2 nya ade bnyk stage kiteorg kena go through.

1) 1st stage - Documentation. Stage ni dia akan semak kita punya documentation yg diperlukan. Complete atau tak. Kalau tak complete, tak boleh lepas ke next stage ! haaa mmg betol sangkaan aku, kaunter CCRIS beratur bhaiiii. Nasib la kiteorg punya CCRIS report dah siap print awal2. Alhamdulillah kiteorg punya 1st stage lepas hikksss. (Settle part ni around 12.00pm. setelah 4 jam beratur !!!)

2) 2nd stage - Banker reveiw. Ok stage ni ada pelbagai banker bukak kaunter utk buat simple calculation utk korang. Dimana dorg akn calculate base on korg punya payslip, tgk komitmen korg semua. Incase kalau stage ni lepas, dorg akn bg comment kt borang yg pihak Developer bg tu. Time ni pon kiteorg lepas yeahhh !!!

3) 3rd stage - LHPS (Lembaga Harta Perumahan Selangor) review. Ok stage ni kiteorg kurang bernasib baik sbb mula2 aku pakai documentation aku je. Bila dorg cek, part EPF statement aku ade pengeluaran utk PTPTN. so dorg nk kan surat tu. Ah sudah, mane nk dpt plak surat. Pegawai tu kata pergi kt opis Developer, dorg ade sediakan laptop n printer. Laki aku muka dah lain dah time tu wakaka. Kiteorg pon pergi la opis developer, but cuba teka, yg nak pakai laptop tu punya la beratur and printer buat hal. Aku pon ckp dgn husband aku, "kita guna awak punya document jela sbb unit rumah dah tak bnyk tu. time stage 1 developer dah bgtau ade lebih kurang 200 unit je lagi yang tinggal drpd 670 unit". Aku n laki aku terus lari kt kaunter LHPS and bg document laki aku. Alhamdulillah document semua ok yahooo !!!

4) 4th stage - Cabutan/Undian Unit Rumah. Ok time nk rasa happy sgt sbb staff developer wish "Congratulation En dan Puan" wowwww lain mcm sgt rasa time tu haha. So, dalam box undi tu ade dlm lebih kurang 100 lebih unit je yg tinggal. So, aku ckp ngn laki aku awak la cabut, mana tau ade luck ke haha. Time ni berdebar sgt, dlm hati jgn laaaa dpt tingkat 14 yg paling atas haha. Ok i kena akui, tgn laki i mmg ade ongg sbb cabut undi dpt unit rumah tingkat 4!!! yela, aku ni pikir jauh. at lease kalau lift rosak ke apa, tkde la penat sgt nk menapak hahaha.

5) 5th stage - Sign S&P. So yang ni kira last stage. Terus sign S&P dgn lawyer Developer. Seingat aku kiteorg start beratur kt sini drpd pkol 2.20pm kot sampai la settle semua around 7.00pm !!! oh ye kt stage ni pon kena bayar booking fees RM1,000.00 tau. So nanti Down Payment 10% tu deduct je dgn booking payment tu. Tp kiteorg tak sign S&P time ni sbb masa dah lmbt sgt dgn kiteorg just makan roti je haritu. Nasib la developer baik, sediakan air roti biskut utk semua. Baik kan Setia Eco Hill ?! at least yang menunggu tu takde la rasa nk marah sgt. Lg pon aku rasa Setia Eco Hill dia dah sediakan service yang terbaik gak time tu.

Aku n husband aku decide nk sign S&P esoknya sbb dah lapar n tak larat. Balek drdp tu, kiteorg terus g makan hahaha lapar punya pasal.

So setakat ni jela. Next step aku cerita plak mcm mana process utk dptkan loan rumah and down payment RM9k tu. Stay tune.....


Time ni tgh beratur utk 1st Stage haha. Nak rumah punya pasal kan, ha tunggu la kau !!!


Yeayy Alhamdulillah. Rezeki kawen untuk kami suami isteri :)


You May Also Like

16 comments

  1. seronoknyaaaa. murah gila rumah kat sana. saya tengah cuba apply rumah selangorku di Putra Heights Subang Jaya, paling murah RM170k, tapi semua 700 unit dah habis. tinggal yang RM270k je. Allah...taktau la lepas loan ke tak ni :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah rezeki hehe. harga rumah ni ikot kawasan jugak. Sy doakan semoga urusan awak dipermudahkan ok. chaiyokk chaiyokk !!! hehe

      Delete
    2. Hi Shahira, kita sama saya pun dapat rumah selangorku D'Kristal..ada check dgn pemaju tak rumah dah start construction belum?

      Delete
    3. hi fatin hehe. wahh awak dpt block mana? suami sy ade join group whtspp dgn bakal penduduk dkristal. Dalam group dorg ade update skrg dah buat foundation and baru naik tiang sikit2. at least dah start progress kan hehe

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Saya pon ade Dapat umah d Kristal. Seharian Buat urusan kat sana Hahaha. Macam mana Nak msuk group tu ye. Nak tau progress jugakkk

      Delete
    6. Hai jiran ! haha. awak boleh search and follow page kt FB Rumah Selangorku D'Kristal Semenyih (Setia EcoHill). drop your contact no. to admin, nanti dia akan add dalam group whatsapp :)

      Delete
  2. Salam Puan Shahira,Boleh mintak admin group invite join group D'kristal....Saya block K02

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi en, sy tak join group whtsapp. mungkin en boleh search and follow page kt FB Rumah Selangorku D'Kristal Semenyih (Setia EcoHill). drop your contact no. to admin, nanti dia akan add dalam group whatsapp :)

      Delete
    2. Salam sy pun nak join group whtsapp.. 0178800717 Mizie

      Delete
    3. Hi en, sy tak join group whtsapp. mungkin en boleh search and follow page kt FB Rumah Selangorku D'Kristal Semenyih (Setia EcoHill). drop your contact no. to admin, nanti dia akan add dalam group whatsapp :)

      Delete
  3. Hurraaayy x lama lagi dah nak dpt kunci.Alhamdulillah

    ReplyDelete
  4. Hi Jiran! Kita blok 2 tingkat 3 😁😁

    ReplyDelete
  5. Hrg dah naik, kira stamdard la kan.. Igt nk bli rmh prtama di sink.. Ada yg bleh cdgkn, adakah kwsn ini bgs utk family nk growing up.. Skg tinggal di wangsa maju, tmpt mmg best. Tp hny myewa..

    ReplyDelete

JALAN-JALAN TERENGGANU (PULAU PERHENTIAN BESAR) 2020

Siapa pernah pergi Pulau Perhentian (tak kesah la perhentian kecil ke besar) sila angkat tangan !!! Actually aku dah lama plan nak pergi ke ...