Powered by Blogger.

PENGALAMAN TAHU AWAL KEHAMILAN

by - May 13, 2018

As i type this entry, my tiny dot dah 6 weeks 6 days :)

Hi semua, mcm kt Post Title tu, aku nk share pengalaman tahu awal kehamilan aku.. Hehh taktau nk start daripada mana, blur jap tetiba hehe...

Aku and husband nikah pada 18 Nov 2017, and setelah berbulan kawen masih lg takde rezeki untuk hamil walaupon dalam hati terdetik "aku ni ade masalah ke?" padahal baru lambat 3-4 bulan mcm tu hadoiii haha... Yela, mana taknya, aku tgk kawan2 aku yg kawen saing2 and lambat drpd aku dah pregnant dulu... gembira tp dalam hati ade sedikit sedih (poyo sgt kan)..

Setiap bulan lambat dtg period 2 3 hari dah sebok nak cek guna UPT and the result was -ve *sedih sendirian hahaha. At first mmg agak stress la ditambah org2 asyik tanye dah ade isi ke. Ape, ingt anak ni kite buat sendiri ke? Tapi aku jawab je belum ade rezeki.

So, nak dijadikan cerita masa 17 Mar 2018 aku dtg period macam biase and then after 2 weeks later aku dtg lg period (30 Mar 2018). Kalini darah yg keluar adalah fresh blood mcm pink merah mcm tu. Darah yg keluar ni non stop, banyak and membuatkan badan aku lemah, demam dan tak bermaya lgsg. Aku pon pergi klinik kerajaan, doktor suh amek darah and buat urine test and the result was -ve lagi... Doktor just bg ubat tahan darah and paracetamol. Dapat la MC satu hari yeahhaa hahaha.

Masok bulan April 2018, aku demam on off. Angin dalam badan bnyk sgt and membuatkan aku selalu mual n loya tp tak muntah la. Aku start salahkan udara aircond kt opis yg kotor sbb dah lama tak servis wakaka boleh cmtu kan. Then aku tersgt la sensitive, asyik nk moody je dgn suami aku. Dlm bulan April tu, 2 kali bergaduh agk terok la dgn laki aku (sian abg tak memasal haha). Pastu tersgt lah senang air mata ni nk keluar, pasal benda kecik je boleh menangis tersedu sedan hahaha over tau !

Masa 26hb April aku dah rasa mcm aku pregnant sbb breast aku tersgt la sakit mcm nk period tu, so aku g la beli pregnancy test. Balek tu terus test and result still -ve. Kalini aku dah ok, berserah je kalau Allah tak bg lg rezeki zuriat utk aku n suami. Sampai la 6hb Mei 2018, aku received email drpd Perbadanan Putrajaya untuk hadir sesi temuduga Ujian Saringan Fizikal & Kecergasan bg jawatan Penolong Jurutera JA29 pada 15 Mei 2018 nanti.

Aku pon punya la smgt nk buat preparation, konon nk jogging straight seminggu tu. Elok masa nk jogging ptg tu, hujan turun lebat selebatnya, maka terbantut la niat aku haha. Kebetulan 9 Mei 2018 PRU14 and PH diumumkan sebagai kerajaan baru, maka 10 and 11 Mei tu public holiday. 10 Mei tu laki aku ajak g tgk wayang kt Alamanda Putrajaya, elok habis tgk wayang aku g Guardian terus beli UPT sbb aku dah lewat dtg period dekat 2 minggu plus aku nk tau aku pregnant or tak sebelum aku attend interview tu.

Kalini aku sgt natural, tkde pon mcm nk tau sgt result mcm sebelum2 ni haha. Esoknya bangun pagi pkol 6.25 nk solat subuh, aku capai UPT and terus masok toilet, Bila dah titiskan urine tu, tak sampai 10 saat terus keluar double line yg pekat. Aku mcm tak percaya memula, then baru la aku rasa sebak n terharu. Tak sangka Allah dah perkenankan doa kami suami isteri :)

Masok bilik terus kejut suami aku n ckp aku pregnant. Laki aku mcm biase memula blur, pastu dia senyum sambil nk pelok aku tp cecepat aku ngelak sbb dah amek air wudhuk wakaka. Then bila lepas solat jemaah tu, aku lg sebak bila dgn suami aku doa "Ya Allah, terima kasih diatas kurniaan rezeki zuriat buat kami. Semoga zuriat ini menjadi ank yg soleh/solehah". Habis solat dpt hadiah kiss n pelok drpd suami, serious rasa bahagia sgt.

Bagi yg masih TTC, aku paham sgt perasaan korg. Aku sendiri takde consume apa2 sblom hamil kecuali mkn Folic Acid, itupon start masa end of Feb 18 hehe. Then jaga solat, banyakkan baca al-quran and selalu la berdoa, meminta pada Allah utk kurniakan rezeki. Selalu la bersangka baik dgn perancangan Allah :)

Doakan semoga aku n baby sihat sampai selamat deliver ye :)




You May Also Like

0 comments

JALAN-JALAN TERENGGANU (PULAU PERHENTIAN BESAR) 2020

Siapa pernah pergi Pulau Perhentian (tak kesah la perhentian kecil ke besar) sila angkat tangan !!! Actually aku dah lama plan nak pergi ke ...