Powered by Blogger.

PENGALAMAN PERTAMA BUKA BUKU PINK DI KK

by - June 20, 2018

Selamat Hari Raya semuaaaa....

Amacam cuti raya? best? Raya tahun ni aku rasa fun sikit sebab first time beraya di kampung, itu pon kampung laki aku wakaka. Alaa dekat je pon, Sg Rambai Melaka tu jeee. Tak sempat montot nk cramp, tgk tgk dah sampai hahaha.

Sebab apa aku kata fun, sebab family side mak mertua aku sgt la ramai and semuanya baik2 belaka hehe. Tak sabar nk tunggu raya tahun dpn plak sebabnya nk collect duit raya anak plak hahaha insyaallah..

Ok kalini aku nk share sikit pengalaman pertama aku buka buku pink di Klinik Desa Selayang Baru. fyi, klinik ni la aku kena inject, checkup masa kecik2 dulu. Ya Allah, cepatnya masa berlalu kan sobs sobs...

Seperti ibu muda yang lain especially baru pertama kali mengandung mcm aku ni, mesti blurr kan bilakah waktu yg sesuai nak buka buku pink ni. Ade yg terlebih excited, harini tau mengandung 5 minggu pastu esoknya terus g KKIA terdekat utk buku pink huhu.

Aku pon ape lg, meng google la bila kena buku pink, document apa yg kena bawak. Seeloknya buku pink ni dibuka pada usia kandungan 10 - 12 minggu. Kalau kurang drpd 10 minggu, ade nurse dia taknak layan sbb masih awal katanya. Tapiiii kalau lebih 12 minggu plak tak pasal2 kena marah plak nanti sbb lambat buka buku pink.

So, aku pon decide nak buka buku pink 19/06/2018 haritu, kebetulan tgh cuti raya. Aku pakai terjah je, dalam pkol 8am dah smpai klinik hehe. Terus ckp kt nurse kt kaunter :

Aku : Saya nak buka buku pink.
Nurse : Skrg kandungan dah brp bulan ?
Aku : Skrg dh masuk 11 minggu.
Nurse : Awak duduk dijalan berapa? sbb sy akan past awk pada nurse yg incharge utk area umah awak tu.
Aku : Jalan 13D.


---------------------------------------------------------------------------------------

Ok guys, fyi nurse kt sana akan incharge ibu2 utk kawasan2 yang telah ditetapkan. Nurse ni la yang akan incharge kita drpd awl sampai la nk bersalin nanti. Alhamdulillah rezeki aku dpt nurse Hamiza yg sgt friendly and baik. Actually nurse hamiza ade bgtau sbnrnya kena buat appointment dulu dgn dia utk buat check up semua, tapi memandangkan aku dah cuti time tu dia terima je aku hehe thanks nurse. Yang paling best, aku dtg haritu terus boleh jumpe doktor tau ! selalunya nk jumpe doktor pon kena buat appointment tau, tp nurse hamiza kata "nahh, rezeki awak ni boleh jumpe dgn doktor terus harini" yeahhha !!!

First step kena amek darah utk HIV test, banyak betol darah aku dia amek wakaka. Then nurse tu bg UPT yg murah punya utk buat urine test.Nasib la toilet kt klinik tu bersih and kebetulan aku baru lps minum air, so nak buat urine test tu berjalan dengan lancar wakaka. Lepas tu, tunggu dalam 15 minit nurse hamiza plak panggil. Dia cek tekanan darah, pastu tnye bila last period. Dia cek EDD aku suppose 6 Jan 2019. Sesambil dia tulis personal details kt buku pink tu, dia explain la kena makan sayur bnyk2, minum susu, makan folic acid, jgn angkat berat, kalau ade pendarahan terus pergi hospital and mcm2 lg la. Ouh ye time ni aku kena tunjuk IC and Sijil Nikah. Korang jgn lupa bawak 2 benda ni tau, penting !

Next nurse hamiza cek plak ukur lilit perut and luckly dia tak cek breast aku hehehe. Lepas dah settle kt nurse hamiza, dia suh g jumpe doktor plak. Masok bilik doc, doc tanye last period bila. Dia cek EDD pon dpt tarikh yg sama. Next doc suruh baring atas katil nak scan, yeahhh part scan ni la paling aku suka. Tapi malangnya screen scan tu menghala ke doc, so aku tak nampak pon baby dlm perot :(

Masa doc tgh tekan2 perot aku tu, muka dia berkerut. Dalam hati aku pehal plak niiii ade something wrong ke :(

Doc : Haritu u ade scan dekat klinik swasta kan? doc sana ade ckp pape ?
Aku : Tkde pon, semua ok je. Knp doc ?
Doc : Ermm i nampak ade 2 kantung here, tp lg satu tu kosong. U and husband ade family twin ke ?
Aku : yeke ? takde pon doc, kami tkde saudara mara twin.
Doc : Its ok, nanti u pergi scan lg sekali dkt klinik swasta ye utk double confirmation.

Ya Allah, serious ke ade 2 kantung? ni yg buat tak sabar2 nk pergi scan kt mediviron sbb scan dia canggih sikit.

Sebelum keluar, doc ade explain sikit mcm mane nurse hamiza explain kt aku td. Settle kt doc, pergi jumpe nurse hamiza plak. Dia ckp next check up 17 July 2018 and dia bg obimin kt aku stock utk sebulan huhu.

Alhamdulillah, anak dalam perot ni selalu memudahkan kerja ibu dia. Semuanya senang je, tkde pon yg complicated. Pasal twin tu, kalau betol ade alhamdulillah. Kalau salah pon still lg ok alhamdulillah. Yang penting kesihatan baby n ibu paling penting.


You May Also Like

0 comments

JALAN-JALAN TERENGGANU (PULAU PERHENTIAN BESAR) 2020

Siapa pernah pergi Pulau Perhentian (tak kesah la perhentian kecil ke besar) sila angkat tangan !!! Actually aku dah lama plan nak pergi ke ...