Powered by Blogger.

ITS A TWIN !

by - July 02, 2018

Hi para blogger...

Kalau ikot jam skrg adalah 1316 pm iaitu waktu2 ni je yg aku ade kesempatan nk mengupdate blog bagai hehe...

Kalini nak sambung entri Buku Pink. Kalau korg rajin and perasan, kt entri tu doc KK ade bgtau maybe aku pregnant twin. Ok, jom start (poyo sangat)..

Sebelum doc kt KK bgtau yg aku pregnant twin, aku dah ade instinct yg kuat yg aku ni pregnant twin sebabbbbb perot aku mcm besar walaupon baru pregnant 2 bulan. And masa scan dgn dua klinik swasta masa first month pregnant, dedua doc mesti ckp "buat masa ni sy nampak satu kantung je ye sbb kecik lg" haaaa nampak tak nampak tak ????? ni semua mcm petunjuk awal hehe..

After aku buka buku pink kt KK tu, aku tak berkesempatan nk g scan kt klinik swasta utk confirmkn psl twin tu disebabkan kekangan masa, busy sokmoo.. Sampai la 29hb Jun 2018, mase nk buang air kecil kt toilet opis, aku nampak ade lendir coklat kt panty liner aku. Time tu tuhan je tahu ape perasaan aku, risau gila kot ! tp still aku boleh kawal lg.. terus aku whtspp laki aku, dia pon taktau nk ckp cmner n suruh aku google ape maksud keluar lendir coklat tu... google punya goolge aku ternampak satu ayat kt blog ni "JGN BERTEKA-TEKI KALAU ADE KELUAR PENDARAHAN ATAU LENDIR COKLAT SEMASA MENGANDUNG. TERUS PERGI KLINIK/HOSPITAL" hamekkk kau, tersentap terus aku..

Aku rileks lg, aku call dulu KK Selayang. Nurse kt KK pon bgtau terus pergi emergency kt hospital. So, terus aku decide nk pergi Hospital Selayang je. Tp sebelum pergi tu aku sempat makan bekal yg aku bawak sebab tgh lapar terok time tu wakaka. Tepat pkol 12 terus gerak pergi hospital.. Lepas dah register semua, terus aku masok Bilik B bahagian Woman & Child...

Masok je bilik tu, terus jumpe nurse kt situ n explain ape yg jadi.


Nurse : Sy nk tgk buku pink puan.
Aku : Alamak nurse, buku tu ade dekat rumah.
Nurse : Lahh, knp tak bawak ?
Aku : Sbb sy drpd tempat kerja ni nurse.
Nurse : Buku pink tu puan kena bawak saje ke mana puan pergi tau. kena sentiasa ada dgn puan. Buku tu ibarat IC utk ibu mengandung.


Huhu serious aku taktau pon kena bawak je buku pink tu ke mana saja.Then terus jumpe doc kt situ. Doc situ scan perot and nampak my baby tgh berjoget2, lincah mcm bapak dia jugak wakaka.
Aku pon terus cerita dgn doc tu yg doc kt KK ade bgtau dia scan ritu nmpk 2 kantung.


Doc : sy scan ni nampak satu je ni, tak nmpak dua pon. Nurse mai tgk awk ade nmpk ke lg satu kantung ?
Nurse : sy pon nmpk satu kantung je ni doc.
Doc : takpe puan, sy hntr puan refer ke pakar O&G pula ye. mengenai bleeding ni, dia ade bnyk kemungkinan, samada amaran awl utk keguguran atau pon rahim puan tak kuat.


Hmmm dr situ aku dah start tkde mood since doc mention keguguran. Nurse td tu terus bawak aku g wad 11C utk jumpe doc pakar sana. Sementara tunggu kt dpn bilik scan, aku tgk doc2 nurse2 kt wad tu berlari kehulu kehilir nak selamatkan satu patient ni yg bleeding terok. Serious cuak aku tgk time tu, tak kira siapa pon dia, moga dia dan anak dia selamat je insyaallah.

Selepas 1 jam lebih menunggu kt luar bilik scan tu, doc cina ni panggil masok dalam bilik. Mcm biasa dia tnye dulu apa mslh, bila last period bla bla bla... Terus dia ckp "ok puan, puan tukar dulu kain pink ni ye. Buka seluar n seluar dalam" dalam hati aku mati la aku ni mesti kena cek bawah jap lg ni. Doc suruh aku baring n dia start scan perot. banyak kali dia ukur baby besar tu hehe dah la tak mo diam. Tapi mmg jelas nampak kantung kecik lg satu kt screen, terus aku cite pasal doc kt KK tu. Terus doc cina tu ckp, "yes confirm u pregant non-identical twin but another baby so small. i takot bleeding drpd baby kecik tu"


Doc : i takot baby kecik tu tak menjadi sbb too small.
Aku : Kalau dia gugur, dia akan gugur sendiri ke ?
Doc : ye betol. ataupon dia hilang sendiri kt dlm atau dia survive.
Aku : Kalau betol dia gugur, dia akan effect baby yg besar ke ?
Doc : ade kemungkinan dia akn effect jugak.


Ya Allah, mcm nk gugur jantung aku dgr benda2 ni. time ni air mata dah bertakung, tinggal nk jatuh ke pipi je. sedih gila kot. sementara doc keluar, aku dah start nangis. Doc cina tu bg appointment dengan klinik pakar lg 2 minggu and dia bg ubat kuat rahim utk elak drpd bleeding lg. And doc pesan jgn buat kerja berat, bnykkan berehat.

Sambil drive otw balek ke rumah, pikiran aku melayang. mcm2 benda aku pikir pasal babies. Tp aku istighfar bnyk2, semua kejadian adalah kehendak dan kuasa Allah swt. Setiap masa aku berdoa semoga anak2 dalam perot ni sihat, tkde ape yg serious and urusan kehamilan dah kelahiran dipermudahkan... Now aku asyik positif je, pikir benda yg baik2.. selalu berborak dgn babies ckp ibu tak sabar nk jumpe dgn dorg, kuat mcm ibu jugak...

Pada semua, mohon doakan babies sentiasa sihat yee... saya percaya doa2 kalian adalah doa yg mustajab. Insyaallah.. Moga next checkup ade good news buat sy n babies...

You May Also Like

0 comments

JALAN-JALAN TERENGGANU (PULAU PERHENTIAN BESAR) 2020

Siapa pernah pergi Pulau Perhentian (tak kesah la perhentian kecil ke besar) sila angkat tangan !!! Actually aku dah lama plan nak pergi ke ...