Powered by Blogger.

JALAN-JALAN CAMERON HIGHLAND 2018

by - October 15, 2018

Assalamualaikum semuaa... pekaborrr ? sihat ke idok ? aku alhamdulillah sihat, baby dalam perot pon semakin sihat, mana taknya asyik menendang perot mak dia je kejenya hehehe..

Entri kalini aku nak story sikit trip aku laki bini and the geng, mamat dan rahmah (my husband's bestfriend) ke Cameron Highland. Kenapa pergi dgn dorg ? Sebabbbb dorg mmg dah banyak kali pergi sana. Aku and laki aku first time jejakkan kaki ke sana wakakaka... mesti korang tak fercaya kansss... Senang la kalau pergi dgn orang yang dah biasa ke sana, takde la kami laki bini loading nak pergi ke mana...

Trip ke Cameron Highland ni adalah 100% cadangan drpd laki aku sbb mase bulan 9 rituhh dekat sebulan dia outstation ke Ipoh, Perak sebab kena bertugas untuk SUKMA PERAK 2018... So kira nak beli jiwa aku la ni, yela kena tinggal sebulan kan... aku hampir nak meroyan ehhh hahaha (i truly salute kepada para isteri yang kena tinggal berbulan2 oleh suami disebabkan tuntutan kerja)... So cadang punya cadang, kiteorg decide nak pergi pada 12hb Oktober 2018...

Malam sebelum gerak tu aku dgn laki aku tidur umah mamat sbb nak beli brg2 nak buat steamboat utk mkn mlm di cameron highland... ni semua cadangan laki aku gak.. Aku dah buat siap2 sos steamboat ala johnys kt umah aku... serius sedappp !!! sebijik rasa mcm kt johnys tu tauu. ni bukan masuk bakul angkat sendiri tau!! sesapa yang gilakan sos steamboat johnys mcm aku, better korg buat sendiri je. nanti aku share resepi dimasa dan dihari yang lain hehe...

Maka bermulalah perjalanan kami untuk bercuti ke Cameron Highland selama 2hari1malam... pagi tu sebelum gerak kiteorg breakfast dulu di Gerai Kak Za, Kg Subang... Pastu gerak dlm pukul 9.30am dan sampai ke Brinchang, Cameron Highland pada pukul 1.00 tgahari. Jalan tak jem pon, cuma cuaca hujan and kiteorg ade singgah kt RnR Tapah n lunch kt Ringlet.

Habis lunch terus decide nak pergi check in dulu sebelum jenjalan kt sana sebab yela masing2 dah kekenyangan n ade yg nak membuang la ape la hahaha.. Kami menginap di Zetter Suites Apartment, ade 2 bilik 2 bathroom and kitchen. Zetter Suites ni bukan homestay tau, tapi hotel apartment. Seriusly highly recommended bagi family yang nak bermalam di cameron highland. Bersih, selesa, location betul2 depan pasar malam yang baru haha senang keje kauu. Menapak beberapa langkah je, best !!!



Inilah dia Zetter Suites. Serius best, bersih and cantik. Gambar bilik lupa nak ambil hehe


Habis check in, membuang semua, kiteorg teruskan perjalanan ke BOH Tea Centre, Sungei Palas. Kalau ikotkan kereta tak boleh naik ke kafe atas tu, tp disebabkan aku mak buyung so mintak la izin guard tu utk drop kami para isteri pastu para suami turun balek cari parking hehehe. Sementara tunggu para suami smpai ke atas, aku dgn rahmah masok ke kilang proses tea. Tp time tu production dah stop sbb dah habis process. So dpt tgk equipment2 yang ade dalam kilang tu je, lol !!!

Dalam 15 minit, maka sampai la para suami ke atas dengan keadaan yang mengah dan tercungap2 wakaka. Ini bermakna dorg dah kena start diet la pasal beban kt perot memasing dah makin membesar kahkah... Kat sini kiteorg takde buat ape pon, beli teh2 pon tak, minum2 kt kafe tu pon tak pasal masing2 masih lg kenyang... Kiteorg just tangkap2 gmbr utk kenang-kenangan je hehe...



Kau tengok duaorg tu, nampak mcm steady kan?! padahal, haha...

Suruh couple yg datang honeymoog tlg tangkapkan gambar kami ber4...


Muka2 kali pertama jejak kaki ke Cameron Highland wakaka...



Settle kt Sungei Palas ni, kiteorg turun pergi ke pasar area Kea Farm. Kt sini aku rasa kalau nak beli sayur2 or strawberry, recommended sebab harga sini murah2 drpd tempat lain... Aku dgn laki aku dpt la sambar strawberry longgok ade 8 bekas RM20 jerrr sebab aunty tu nak tutup kedai dah since time tu dah pkol 5 lebih... then aku beli sayur2 skit utk buat steamboat malam ni yeahhh....

Maka, saat yang ditunggu2 oleh para suami iaitu steamboat time !!! rahmah tlg masakkan kuah tomyam steamboat, aku plak tlg bersihkan sayur2 bebola utk dingap sebentar saja lagi. Dengan adanya pulak sos ala johnys tu, serius menaikkan selera kami semua. Berebut2 la mkn, rugi rasanya buat sikit je sos tu... Yela, aku takot tak sedap sbb first time buat kensss haha... Dengan cuaca sejuk, makan panas2 steamboat tu mmg selera habis... next time mmg aku nak buat lg steamboat homemade ni, mkn kt umah lg puas !!! next entri aku buat entri khas utk homemade steamboat ni hokeyyyy...


 Banyak gila bebola kiteorg beli, sampaikan boleh sambung makan utk breakfast esoknya huhu



Berselera sungguh ye suami sy...



So after dinner tu kiteorg chill2 jap pastu terus masok bilik memasing pasal dah penat... letak je kepala terus Zzzzz... Esok pagi kiteorg breakfast steamboat pastu terus siap2 nak checkout... Checkout dalam pukul 11pg then kiteorg terus shoot g KHM Strawberries & Jam utk makan scones dan nasi lemak yang sedap disana (mengikut rahmah n mamat la sebab dorg dah pernah rasa kan)... aku dgn laki aku follow sajooo... Tp mmg serius sedap scones and nasi lemak dia... sayangnya time ni aku tak amek gambar pon, sebok sgt menikmati nasi lemak and scones yg lazat itteww. so bg korg yg nak dtg bercuti ke cameron highland, aku mmg recommended korg try la makan kt sini...


Dah kenyang memasing, ingt nak terus shoot balek je. Tp rahmah ajak pergi ke Habu BOH Tea Plantation, Ringlet. Aku tak tau the exactly direction ke sana, maybe korg boleh waze org google. tp aku cadangkan korg please la singgah sini... View dari hilltop dia tersgt la cantik dan angin dia sgt sejuk n fresh!!! kalau ikotkan aku taknak pon hike smpai ke hilltop tu sbb aku kan tgh pregnant 7 months, naik sekerat2 tu pon dah mengah. Tp laki aku bg support suruh naik jgk ke hilltop tu, katanya rugi ni kalau kita tak naik... Aku pon ape lg, dgn semangatya gagah la naik smpai ke atas ditemani suami sy hehe... serius dedua mengah walaupon ketinggian dia hanya 174meter sajooo wakaka... nampak sgt stamina tak power !!!

Sesampai je kt atas, terus rasa angin dingin yang fresh ditambah plak view dia yg awesome. Kalau ikotkan kiteorg nak lepak kt atas tu lama sikit, tp disebabkan dah hujan renyai terpaksa la turun jgk sobs sobs... So, kt sini jela stop kiteorg yg terakhir. after that terus shoot balek kL... hehehe...

Dapat la merasa jejakkan kaki ke Cameron Highland ye... Bg aku utk chill amek udara segar boleh la kot sekali sekala pergi... Kalau nak pergi selalu tu tak la kot haha... Insyaallah next time sy akan dtg lg, mungkin time tu bawak 3 org anak ke kan?! wakaka...

Muka terpaksa tp kurelakan haha... cayalah ibu !!!


Wehhh korg tgk la view kt belakang tu, mane nak dpt kt KL !!! *abaikan muka sembam ibu kikiki


Thank u abg for this short trip... After bersalin kita ke tambun plak ye, ngidam ni nk main water slide wakaka...

You May Also Like

0 comments

JALAN-JALAN TERENGGANU (PULAU PERHENTIAN BESAR) 2020

Siapa pernah pergi Pulau Perhentian (tak kesah la perhentian kecil ke besar) sila angkat tangan !!! Actually aku dah lama plan nak pergi ke ...