Powered by Blogger.

PENGALAMAN PERTAMA BERSALIN

by - March 14, 2019

Asslamualaikum semua...

Fuhhh berdebar rasa sebab dah lama tak update blog hehe... Alhamdulillah tanggal 21hb Disember 2018 pada waktu 10.28 pm, aku telah selamat melahirkan seorang bayi lelaki seberat 2.4kg yang diberi nama Muhammad Dhani bin Amir Arifuddin a.k.a Dhani Boy hehe.. EED Dhani sepatutnya 5hb Januari 2019. Tapi disebabkan ade beberapa masalah aku dipaksa untuk bersalin ataupun lebih senang induced....


19 Disember 2018

Aku pergi hospital selayang ditemani suami aku sebab ada appointment dengan pakar O&G. Cambiaso la kan (time ni dah 37w5d). Masa weeks 32 doc scan kedudukan baby aku breech dan baby aku kecik.So dia bagi masa lg 4 minggu untuk tgk baby tu pusing atau tak and doc pon ade inform baby aku kecik. Kemungkinan besar aku kena bersalin awal sbb takot baby dlm perot tak dpt zat secukupnya. Aku dgn laki aku apa lagi pulun search tips kt google kakaka.

Alhamdulillah masa scan time ni baby dah pusing ke bawah, tp aku tak expect la pulak doc nak aku bersalin secara induce. Scan punya scan berat baby 2.1kg je utk 37minggu, means berat dia tak cantik and kecik. Doc decide aku kena admit on that day and esok induce. Aku dgn laki aku terkulat2 dgr kena admit and induce tu. Yela. kitaorg tak jangkkan apa2 pon. Yang kitaorg tau, haritu dtg hospital chekcup and pergi kerja semula hahaha. Nasiblah beg utk bersalin dah ade dlm bonet kereta.

Maka, aku pon ditolak oleh nurse kt klinik pakar naik ke Dewan Bersalin. Nurse kt LR start cek CTG and tgk ade contraction ke tak. Memang takde contraction la kan time tu, nama pon kena paksa bersalin huhu. Cucuk branula and tunggu dekat 4 jam utk dptkan wad kosong. Nasib la ade satu katil kosong kt Wad Kelas 2.


20 Disember 2018

Semalam lg doc dah ckp pg ni aku kena masukkan ubt induce pepagi pkol 7. So pkol 6am aku dah bangun mandi solat siap. Pkol 6.45am doc smpai buat VE and terus masukkan ubt induce yg pertama. Lepas masuk ubt ni doc dah pesan jgn bangun pergi mana2, kena baring je selama sejam sebab taknak ubt tu jatuh. Aku pon baring jelah selama 2 jam haha punya takut taknak ubt tu turun kan.

Pkol 10am nurse dtg tnye ade rasa contraction ke.. aku jawab belom rasa apa2 lagi. Nurse tu pelik sebab dia ckp selalunya org dah rasa sakit. Pkol 12 parent and parent in law aku dtg melawat. Time ni ade alat CTG kt perot and aku still boleh senyum2 beborak segala bagai. Masok je pkol 1pm aku dah rasa contraction every 15 minute. Haaaa waktu tu aku mmg dah rasa rimas and rasa mcm nak suruh semua yg dtg melawat aku tu balek, aku nak dok sensorg je sbb tak selesa. Pkol 2 lebih dorg semua dah balek and tinggal lah aku menahan sakit contraction. Sakit wehh !!! Menangis2 aku sbb first time merasa contraction pain ni seumur hidup. Aku tak tahan dah, cari nurse and mintak nurse inject ubt tahan sakit. Lepas kena inject aku rasa lega and mengantok. Terus tidur drpd pkol 3pm smpai 6pm. 6pm tu akk aku dtg melawat tp aku still mamai...

Pkol 9pm ubt tahan sakit dah habis and aku start menahan sakit contraction sampai la esok pagi. Belum campur dengan sakit dok kena seluk nak tgk bukaan, adehhhh ngeri betol bila diingatkan. Malam tu mmg aku takleh tidur sbb menahan sakit sampaikan pkol 3pg doc dtg nak buat VE pelik tanya kenapa aku tak tidur. Masa ni bukaan dah 3cm so doc ckp takyah masukkan ubt induce lg.


21 Disember 2018

Pukul 7am doc dtg cek bukaan, time ni dah 4cm and terus doc suruh nurse book LR utk aku. Wuhoo, berdebau lak rasa bila doc ckp cmtu kikiki. Pukul 12.30pm nurse dah kalut nak hantar aku ke LR tp time ni aku tak mkn lagi kot. Nurse tu siap bg nasi lemak dia suh aku makan sbb katanya dah masok LR nanti takleh mkn. Kangg aku takde tenaga plak nak meneran. Sesampai dalam LR, nurse kt sana terus masokkan air drip bg cepatkan rasa contraction tu.

Laki aku sampai pukul 3pm temankan aku dlm LR. Time ni boleh senyum2 lg beborak dgn dia sbb contraction sedang2. Dah masok pkol 4pm aku dah rasa contraction 5 minit sekali, wehhh kaw kaww rasa dia. berpeluh peluh, dengan rimas CTG kt atas perot toksah ckp la. Menangis2 aku menahan sakit, taktau nak describe rasa sakit tu mcm mana. Mak aku n MIL bergilir2 masok temankan, bacakan doa utk aku. Rasa mcm nyawa dihujung tanduk gitu. No wonder la Allah meletakkan ibu yang meninggal semasa melahirkan adalah mati syahid, Allahuakbar !

Pkol 5pm doc masok cek VE utk kali yg keberapa ntahh, time ni bukaan baru 5cm. kau bayangkan lah nak sampai ke 10cm tu berapa lama lg aku kena tunggu menahan sakit. By that time doc dah ckp kalau pkol 8pm bukaan tak bnyk, terpaksa emergency Czer. Aku berserah je time tu, yg aku tau nak cpt2 beranak huhu... Pkol 7pm doc buat VE lg, kalini dah 7cm..

Pkol 8.45pm aku dah rasa mcm nak terberak. doc suh tahan jgn meneran and buat VE dah 9cm tp bawah aku tu tak mengembang ke mcm mana ntah. Serius aku mmg tak tahan tp ikot jgk la ckp doc menahan selagi aku mampu time tu. Dekat sejam menahan, 9.45pm tu aku mmg betol2 tak tahan aku jerit panggil nurse ke doc yg ade situ ckp aku mmg nak meneran sgt2. Doc buat VE lg ckp bukaan masih 9cm. Dont care, aku meneran jgk skit2 sampaikan doc tu tgk aku dah nak meneran sgt, dorg pon get ready je and suruh aku meneran ikut teknik yg dorg ajar tu.

Poor me, aku mmg tak reti meneran. Laki aku kt sebelah plak yg mengajar aku meneran, siap dia meneran betol2 la... Nasib tak keluar najis je hahaha... Maka, setelah meneran beberapa kali aku tak ingt keluarlah zuriat pertama aku dan suami.. Perghh dah keluar tu rasa legaaa sgt, hilang rasa sakit yg mcm nak mati td tu... Terus doc letakkan dhani yg masih basah kt atas bdn aku, skin to skin. huaaaaaa aku dah ade ank, nangis lg sebab terharu. Inilah rupanya baby yg teman ibu selama 38w dalam perut ke hulu ke hilir....

Lepas skin to skin dgn baby dlm 5 minit, nurse amek dhani bawak g mandi. Sementara tu, sesi part menjahit kt bawah plak haha aduhhh. serious part ni paling aku takot sbb sebelum ni aku telah dimomokkan yg jahit bawah tu sakit nak mamppppp... baru lega hilang sakit contraction, nak merasa plak sakit kena jahit (detus hatiku wahhh haha).. Maka doc pon mulakan kerja2 menjahit... Alhamdulillah aku tak rasa sakit lgsg pon time jahit tu, rasa sakit skit time doc bius je. Time buang air kecil pon aku tak rasa sakit... Habis jahit tu semua dekat 12.30am, suami aku pon aku suruh balek je sbb kesian dkt mak n mak mertua penat mengantok drpd petang dok teman aku... Sebelum balek babah sempat azankan dhani, sayu je rasa... and for the 1st time ibu tgk babah keluarkan air mata :')

Aku naik wad dgn baby berdua ditemani dan dibantu nurse yg tolak wheel chair. Kt wad aku tgkkkk je dhani, masyaallah comel betol ank aku ni. Pastu aku terus g mandi bersihkan diri... habis mandi aku cek pampers dhani, dah berak budak bertuah ni.. bersihkan pastu aku rasa mcm dah letih gilaaa terus tidur tak sedar apa.

Sedar2 pkol 6pg itupon sbb nurse dtg cek semua. Nurse tgk baby, baby mcm bernafas laju. Terus dia bawak dhani g NICU, paru-paru ade kuman. Hmmm ibu belom sempat susukan dhani pon, sedih gilaaa. Ibu dah boleh balek, tp dhani kena tahan 5hari on antibiotik n dlm pemantauan doc. Sedih sgt2 balek tak bawak baby sekali. Hari2 g hospital lawat n susukan dhani. Habis lebam2 tgn n kaki dhani kena cucuk, kesian sgt. Memula ibu mcm takleh terima betol kenapa laaa ank aku. Tp bila tgk ade bnyk lg baby2 lain yg lagi terok keadaannya buat ibu insaf n kuat. Cuma ibu tak sabar2 nak bawak keluar dhani dr NICU tu...

Alhamdulillah after 6days, doc benarkan dhani balek. Ibu n babah la org paling happy sekali.. Sekarang pon dhani dah nak masok 3 bulan, semangat dah dak dhani boy ni hehe... Semoga Dhani dikurniakan kesihatan yg baik, jadi ank yg soleh dan hormat org tua ye sayang. Al-fatihah utk kembar Dhani, insyaallah nanti kita jumpe  di syurga ye :)

Jom ibu lanje gambar dak dhani hehe...


Muhammad Dhani bin Amir Arifuddin, fresh from oven hehe



Ni masa dalam NICU, ibu nangis bila 1st time tgk dia mcm ni...



Yeahh sy dah off antibiotik... tunggu nak balek je ni hehe



Hi semuaaa, sy dah 2 bulan lebih. membesar bak juara, terima kasih ibu selalu bg dhani susu hehehe












You May Also Like

0 comments

JALAN-JALAN TERENGGANU (PULAU PERHENTIAN BESAR) 2020

Siapa pernah pergi Pulau Perhentian (tak kesah la perhentian kecil ke besar) sila angkat tangan !!! Actually aku dah lama plan nak pergi ke ...